Jdi na obsah Jdi na menu

Mňága a žďorp - RECENZE

11. 3. 2010

Mňága a žďorp - Takže dobrý

Tracklist :

1. Nejlepší vteřina, 2. Fantazie pro němou lyru, 3. Zloději života, 4. Třetí tajemství, 5. Zrcadlo, 6. Terezka, 7. S kufrem a se ženou, 8. Den, kdy v Brně hrála ABBA, 9. DJ Loutna, 10. Bezďácká, 11. Maličká velryba, 12. Takže dobrý

Jelikož mám Mňágu a žďorp velice rád, tak jsem si nechal na recenzi jejich nové desky měsíc, abych ji stihl pořádně naposlouchat. Hned na první poslech, na který většinou nedávám, mě překvapil o dost syrovější zvuk, než na který jsem byl z minulých cd zvyklý. Chvíli mi trvalo si zvyknout, ale po pár poslešších se tahle syrovost postupně obrousila a mě nezbylo, než se nechat houpat novými písněmi, které Mňága během uplynulých 2 let vyprodukovala.

Když si to vezmeme pěkně po pořadě, anglicky řečeno track by track, tak musíme začít písní Nejlepší vteřina. Začátečních asi 45 sekund bez bicích mě velmi překvapilo, ale jak se to pomalu začlo rozjíždět, tak mě Petr Fiala a spol. utvrdili v tom, že se nemusím ničeho bát a můžu si desku v klidu vychutnat. Petr byl vždycky výborný textař, ale na téhle desce se snad překonává. Naskládání rýmu na časově posloupnou řadu: Nejlepší vteřina, minuta, den........ mě neskonale bavila. Druhou písničkou je Fantazie pro němou lyru. Neustálé omýlání toho, že o té doby, co je Petr Fiala šťastný, tak Mňága nestojí za nic, se tady naprosto vyvrací. Ať už to je tou nádhernou flétnou (mimochodem Jirka Tibitanzl dostal na téhle desce opravdu velký prostor) nebo čímkoliv jiným, tak tenhle song je pro mě jeden z nejlepších na desce. A text: V devatenácti píše svý první paměti, absolutně netuší, co bude ve dvaceti mému uchu více než lahodí. Třetí písní jsou Zloději života. Nevím proč, ale tahle píseň mi ani za ten měsíc nijak nepřirostla k srdci. Text je super, to bez diskuze, ale nějak to pro mě stejně něco postrádá. V pořadí čtvrté vám začne z reprobeden hrát Třetí tajemství. Až u tohohle songu mi došlo, že Petr vkládá do textů hodně zvířátek :-) Postupně se na desce mihne včela, slimák, slon, atd. Ve zkratce řečeno, třetí tajemství je výborná pohodovka, na zlepšení nálady. Další v pořadí je Zrcadlo. Tahle píseň je pro mě druhým vrcholem alba. Kdybych měl vypisovat mé oblíbené části textu, tak asi vypíšu celý, ale abych vybral aspoň něco, tak mě nejvíc baví : A s ksichtem rozrytým jak řeznickej stolek sbalit nejhezčí, ze všech hezkých holek. Šestou v pořadí je Terezka. Houpavý rytmus a text o holce, která si dává pořád dokola už fakt posledního jointa.....nádhera. Track číslo 7 : S kufrem a se ženou. Singlovka. Na desce v prodloužené verzi. Na první poslech sice pěkný text, ale jinak o ničem, ale čím více ji poslouchám, tím více nemůžu odlepit sluchátka od uší. Za chvilku se asi začnu opakovat, ale chválu musím pět i na další song Den, kdy v Brně hrála ABBA. Nejlepší píseň na desce. Výborná. Skvělá. Fantastická. Slova nestačí. Number nine DJ Loutna. Pořád se téhle písni nemůžu nějak dostat na kobylku. Chvílema mě baví, chvílema bych jí nejradši vypnul. Nevím, čas napoví. Číslo 10 : Bezďácká. Vybavuje se mi doba, tak přibližně o rok zpátky. Koncert Mňágy v Mariánských Lázních, kam jsem jel se smíšenými pocity těšení se na koncert a smutku, jelikož jsem den před tím dostal kopačky. Tahle píseň byla na koncertě představená jako novinka z nově připravované desky a v koncertní podobě se mi líbila víc. Uvidíme, co bude za týden (18.3) kdy Mňága vystupuje v Plzni v KD Šeříkovka. Song 11. Song předposlední : Maličká velryba. Občas si k písni musím cestu postupně najít. Napřed ji přepnout, pak zkusit aspoň kousek, poté dojít k refrénu a potom (jako v tomhle případě) si z ní udělat vyzvánění :-). Opět nádhera. Poslední píseň, titulní Takže dobrý. Opět nádherný text, houpavý rytmus a lehká ironie ( Dneska ráno jsem měl fakt pech. Dva jehovisti viseli mi na zádech. A nabízeli svět, kde se srnkou žije lev. Říkám jim: ,, Fakt nemám moc času, musím jít darovat krev" ) Super.

Celkově lze tedy jen říct, že Mňága opět potvrdila, že její desky mají vždy kvalitu a i když jsem na některých diskuzích četl, že už se dlouho nikam neposouvá, tak můžu jen říct : Ještě, že tak!

Mňága a Žďorp: Takže dobrý             Hodnocení :    9/10

Youtube :